DESPRÉS DE L’ESO, QUÈ?
Què estudiar? Quina formació serà millor? Cicles formatius o batxillerat?
En el moment l’elecció de futur és més incerta que mai i alhora és una exigència molt gran que recau sobre joves i famílies. Com pensar l’elecció de futur dels nostres fills i filles com a pares i mares?

Amb aquestes preguntes al cap i d’altres, el passat 17 d’abril vam organitzar un taller a l’escola amb la consultora especialitzada en educació GPS i així orientar a les famílies perquè puguin acompanyar als seus fills i filles en aquest moment clau d’elecció.

També vam comptar amb la introducció de la Pilar Ruíz, responsable del Departament d’Orientació Pedagògica (DOP) de l’escola, a partir de 3r de l'ESO, que va explicar les diferents activitats que fan per l’alumnat de 3r i 4t ESO per treballar l'orientació cap a Batxillerat o Cicles Formatius.

Entre les preguntes més freqüents que van sorgir al taller es troben:
  • Em preocupa si s’equivoca en la seva tria.
  • Ens preocupa si el que tria, després no li agradi o no tingui capacitats.
  • Ens preocupa la manca de sortides laborals.
  • Com acompanyar en una elecció, quines són les condicions?
  • Com saber què en allò què tria té les capacitats per portar-ho a terme?
  • Com tenir la informació sobre les ofertes actuals?
  • Com assegurar-se de què quan triïn estan segurs?
  • Com ajudar els nostres fills, com donar-los consells, com resoldre dubtes?
  • El meu fill no té res clar, què vol fer i què no, com ajudar-lo?
  • Com fer en un món tan competitiu?

Des de GPS es van donar pautes moltes concretes per a que les famílies puguin treballar-les amb els seus fills i filles. Us les indiquem a continuació:
  • Una elecció és un acte en un punt incert, no tenim la certesa total, ja que és una situació nova, és un punt “salvatge”.
  • Les conseqüències d’un acte són l’oportunitat d’aprendre i repensar de nou. No associar el canvi a l’error. Si s’equivoquen, aprenen.
  • L’adolescència és un moment de soledat en el sentit de què el jove deixa de demanar la resposta als pares i comença a construir les seves pròpies respostes. Cal deixar que els fills/es s’orientin i triïn.
  • El que cal és acompanyar en l’elecció no fer la tria per ells, per tant que pugui experimentar sobre les seves decisions.
  • És fonamental escoltar i confiar en allò que expliquen, en allò que ells coneixen.
  • No saber o preguntar-se sobre el seu futur, és d’allò més lògic, de fet és més difícil saber perfectament el què volem o ens interessa. 
  • Cal confiar en allò que realment és important en una família, els valors les creences, un estil de vida on un transmet sense adonar-se’n.
  • Com a pares és important estar al costat sense dir el que han de fer, sí que podem expressar les nostres preguntes al respecte però els nostres fills han de poder construir les respostes. 
  • És important poder acompanyar els nostres fills perquè puguin anar-se descobrint a través de les seves pròpies eleccions, més enllà del que considerem millor o pitjor.
  • Cal poder construir nou mitjançant la seva experiència. Investigar amb ells.
  • Hi ha una gran pressió per triar assegurant que podran obtenir diners i sortides laborals. Com a pares hem de contenir la por i la incertesa que produeixen aquestes exigències socioeconòmiques, en nosaltres mateixos. 
  • Els nostres fills estan molt pressionats pel futur, en el que els hi costa creure. Aquesta pressió és responsabilitat dels adults.
  • És molt important que escullin allò que els hi agrada, més que el fet útil, ja que un fa i sosté quan hi ha desig.
  • Els nostres fills són més flexibles que nosaltres, tenen una visió oberta i global i molta més informació.
  • Des de l’escola se’ls hi transmet molta informació perquè puguin orientar-se vers el seu futur.
  • Cal estar atents si els nostres fills estan en una situació de patiment o pressió envers el seu futur. Sovint es manifesta amb bloquejos, malestar, desmotivació, pèrdua d’interès pels estudis... En aquest cas fer una consulta d’orientació vocacional pot ser oportú. 
  • Que els adolescents necessiten trobar en un altre adult un lloc des d’on mirar-se que impliqui un cert ideal que els separi de situacions de menys preu o poc valor. Com els pares podem sostenir aquest lloc.
  • Desconfiar d’un mateix és habitual a l’adolescència i cal acompanyar.
  • Els pares hem de suportar no saber, hem de saber que no sabem tot sobre els nostres fills…
  • L’èxit el pensem com fer allò que realment t’agrada, tenir la llibertat de poder triar i el coratge de seguir el teu desig.
  • Que l’elecció del seu futur passa pel seu desig, els seus gustos, els seus interessos, les seves necessitats, els referents que han tingut, els models, els valors, les creences i les possibilitats del context i la informació que tinguin  d’ell mateix. Els pares en aquest moment han d’acompanyar. Allargar la mà sense demanar, ni esperar que el fill ens la doni. Tot el que hem fet està a disposició del món. 

En síntesis, la nostra funció com a pares implica quelcom de sostenir el  límit com a oportunitat de regulació per als nostres fills; acompanyar-los amb el camí cap a la separació i autonomia; no mirar-los excessivament com a centre de tot, dissimular-ho suficient per a què no s’hagin de defensar massa de nosaltres; renunciar a controlar-los, deixant-los triar i experimentar, per tal de poder aprendre a fer-se responsables dels seus èxits i dels seus errors; i finalment fer-nos càrrec de la nostra manera de viure com la nostra elecció com a éssers humans, defendre i ser responsables del nostre estil de vida.

 Per part de l’escola, la Pilar Ruiz va recordar que els alumnes tenen accés al site d'Orientació 2n cicle ESO on poden trobar informació sobre múltiples aspectes relacionats amb l'orientació: el coneixement de les pròpies capacitats, els interessos personals, itineraris que oferta el sistema educatiu a través de la pàgina web queestudiar.cat, etc.

D'altra banda, la Pilar va destacar la intervenció de la consultora Living a Job que el mes de gener va fer una entrevista als alumnes de 4t i més endavant l'empresa elabora uns informes acurats sobre els resultats dels qüestionaris i entreguen a les famílies "l'Informe tècnic de Suport a l'Orientació".

Per últim, la Pilar R. ens explica que la Núria Gonzalo, directora d'ESO i Batxillerat, convoca a una reunió informativa a famílies per una banda i alumnes per una altra, per parlar de les característiques dels alumnes per fer la tria entre Batxillerat i Cicles.

Des de l’AMPA som conscients del moment clau que viuen les famílies als últims anys de l’ESO i per això en dediquem esforços per acompanyar-les en aquest procés. I és per això, que l’AMPA subvenciona a les famílies sòcies el 50% de la prova d’orientació que es realitza des de l’escola.


Comentaris