L’AMPA Jesuïtes Bellvitge convida a la Vicki Bernadet a parlar sobre la prevenció de les relacions abusives i a facilitar eines a les famílies de l’escola per detectar l’abús sexual infantil 

El passat dijous dia 23 vam tenir l’ocasió de sentir a la Vicki Bernadet parlar sobre l’impacte dels abusos en la nostra societat, especialment els abusos sexuals, i les eines que podem fer servir per detectar-ho i actuar.


La Vicki Bernadet va ser víctima d’abusos sexuals des del 9 anys als 17 i no ho va revelar fins als 34. Al 1997, va crear la fundació que porta el seu nom per ajudar a les víctimes d’abús sexual infantil. El seu objectiu principal es millorar la sensibilització, la prevenció, l’atenció als diferents col·lectius com els adults, professionals, persones amb discapacitat, les famílies i nens i nenes víctimes d’abús.

Conclusions:
-       La millor prevenció és l’educació
-       Els nens tenen drets i hem de coneixe’ls i apoderar-los
-       La majoria d’abusos comença amb un petó
-       Hem d’ensenyar a dir NO i ser coherents amb els missatges que es transmetran als infants

La Vicki Bernadet va començar amb una reflexió força important i que centra el focus en el gran DESCONEIXEMENT que tenim sobre l’impacte de l’abús sexual a la nostre societat. Realment no ho veiem com un problema nostra si no com un problema dels altres i per tant no creem un estat d’alerta suficient per poder detectar-ho.

El problema és que les estadístiques trenquen aquesta percepció que ens hem/han creat. Un de cada 5 nens a Espanya pateix abús sexual abans dels 18 anys i el 85% dels casos el depredador és una persona de l’entorn de confiança (família, escola, parròquia).

I per a mostra un botó: A la xerrada érem una vintena de pares d’una escola amb 1.681 alumnes! Què no ens preocupa això? Segur que sí però com dèiem la percepció de que passa al nostre voltant no és tan alta. En qualsevol cas, al taller vam tenir la presència de tres pares (homes), cosa que segons la Vicki, està per sobre de la mitjanaJ.

Definim l’abús
Existeix abús en dos situacions:
1.    Asimetria d’edat (de 12 a 5 anys, de 13 a 10 anys)
2.    Quan hi ha coacció, manipulació, amenaces, encara que es produeixin entre persones la mateixa edat

El que és important destacar és que no hi ha abús petit o gran i que no es pot quantificar perquè cada persona ho viurà d’una manera diferent. Per tant, la gravetat no la marca el FET sinó com ho viu la persona que ho ha patit.

A més a més, NO ÉS CONSENSUAT i pot ser amb contacte físic o sense. Està demostrat que les persones que pateixen abús sense contacte físic tenen la mateixa sensació de desemparament que les que pateixen abusos físics però amb la problemàtica que es més difícil de demostrar.

La millor prevenció de les situacions abusives, en general, és amb l’educació. I no parlem només d’abusos sexuals, sinó també de bullying o qualsevol situació d’abús.

Hem de ser conscients que els nens tenen els seus drets i hem de coneixe’ls. Moltes vegades no els hi expliquem als fills que tenen drets i quan els reclamen no els hi deixem. I aquí ve potser la part més discutida durant el taller. HEM D’OBLIGAR ALS NENS A QUE DONIN UN PETÓ?


La majoria d’abusos comença amb un petó
A la nostra societat està implantat culturalment que els nens han de donar un petó als avis, tiets, al forner que li regala un tros de pa, etc. Hem de ser coherents! No podem obligar als infants a donar petons però en canvi desprès transmetre el missatge de que si algú els hi vol donar un petó diguin que no. En què quedem, fan petons o no? La resposta: COHERÈNCIA. Especialment, quan s’ha indicat al principi de la sessió, que el 85% dels abusos és comès per una persona molt propera.

Hem de saber i transmetre als nens que tenen dret a la intimitat i a tenir el seu espai vital que no ha de ser vulnerat. I sobre tot hem de tenir en compte la seva decisió i intentar consensuar.

Ensenyem a dir NO
La Vicki Bernadet va destacar que és molt important poder ensenyar als infants a dir que NO i que no han d’agradar a ningú per la força.

Hem d’ensenyar a que puguin explicar quan es dona una situació d’abús. Hi ha dos factors claus que els hi hem de transmetre:

CONFIANÇA- es pot educar als nens per que confiïn en les persones de l’entorn però també que se sentin lliures d’explicar qualsevol cosa que no els quadri. No es bo transmetre la por en la confiança, només donar-li les eines per reconèixer la pèrdua o manca de confiança si cal.

SECRET- Educar també el secret, donar-li l opció de tenir-los. Si el secret incomoda i creu que li fa mal, això no es un secret, es una altra cosa, que ho entenguin. Tenen data de caducitat, no pot ser per sempre, si et diuen això, no es un secret.
 
Els nens en una situació de risc de patir abusos més alt són els nens més depenents, insegurs, porucs. El depredador anirà primer a aquests nens que no pas als altres que saben dir que no i se senten més segurs.

Per una banda, hem d’APODERAR els nens, donar-los seguretat en ells mateixos, sense crear pors, perquè en parlin. I per una altra banda, hem d’OBSERVAR molt per conèixer si hi ha un canvi de conducta perquè als nens no els hi deixa d’agradar una cosa en un període de temps curt.

Per què el nen no ens ho explica?
Molt probablement no vol fer mal als que estimen, per això a vegades s’explica a un amic. No ens ho diran, ho hem de saber veure. I hem de buscar el moment per a que hi hagi una comunicació lliure, on el nen es sentirà escolat i li donarem la importància que li doni ell.

El que no podem fer de cap de les maneres és minimitzar els seus patiments perquè si no els allunyem.

Durant el taller, la Vicki Bernadet ens va donar un parell de recomanacions de lectura que poden ser interessants per a les famílies i així acostar-nos als nostres fills i filles davant una situació de risc.
  • Cortines d’Aire: Conte editat per a la Fundació Vicki Bernadet i que en tindrem a l’oficina de l’AMPA per a qualsevol que el vulgui fullejar o portar-se en forma de préstec. És tracta d’un relat per a nens/es de 5 a 10 anys, que tracta que els més petits puguin relacionar alguns fets amb exemples quotidians de les seves vides, poder pensar tots junts què fer davant algunes situacions difícils, com poder expressar els nostres sentiments sense por, com demanar ajuda en moments en què no sabem resoldre sols algun conflicte, etc. El llibre incorpora una petita guia que ajudarà als pares i mestres, a prevenir jugant!
  • Mi cuerpo es mío: Dir no i rebutjar contactes desagradables no és gens fàcil. Als nens segurs de sí mateixos els hi costa menys dir el què volen i el què no. Per això és important que tots els nens prenguin consciència de les seves emocions i el seu cos. Només així podran establir els seus límits.
  • Ni un besito a la fuerza: En aquest link us podeu descarregar aquest conte de forma gratuïta on es tracta el tema del contacte físic no desitjat i com aprendre a dir que no.

Per conèixer una mica millor a la Vicki i com a resum del taller que vam tenir a l’escola per a família, us deixem una conferencia que va donar l’any passat a Madrid sobre els abusos sexuals infantils.


Per finalitzar, informar-vos que l’escola treballa molt estretament amb la Fundació Vicki Bernadet en la formació dels mestres, en crear programes per a les aules i en desenvolupar un protocol d’actuació en cas de detectar-ne.

Comentaris